Дитячі страхи. Дитина боїться — чи це нормально?.. — Психологія щасливого життя

Дитячі страхи. Дитина боїться — чи це нормально?..

Вікових страхів піддаються практично всі діти. Оскільки діти і навколишній їх світ безперервно змінюються, дитячі страхи, нормальні для одного віку, можуть стати перешкодою для розвитку соціальних навичок кілька років потому.

Наприклад, нормальна боязнь незнайомих людей може виконувати захисну функцію у немовлят і маленьких дітей, але якщо вона зберігається у міру дорослішання, то може серйозно заважати розвитку відносин з однолітками.

Є специфічний дитячий страх нормальним чи ні, залежить також від того, як він впливає на дитину і як довго триває. Якщо страх має незначний вплив на повсякденне життя дитини стабільно триває всього кілька тижнів, то він, швидше за все, є частиною нормального розвитку.

Найбільш яскраво вікові страхи виявляються в емоційно чутливих дітей, як відображення особливостей психічного та особистісного розвитку.

Причиною появи дитячих страхів стають:

  • Наявність страхів у рідних. При цьому більшість страхів передаються від батьків несвідомо.
  • Вселяються страхи ( Баба Яга, бабайка, павуки тощо). Це ті персонажі, якими батьки зазвичай залякують своїх дітей, щоб домогтися певного послуху.
  • Тривожність у поводженні з дитиною.
  • Надлишкове запобігання від небезпеки, гіперопіка.
  • Численні нереалізовані погрози дорослих у сім’ї.
  • Велика кількість заборон.
  • Випробовувані матір’ю нервово-психічні перевантаження, внаслідок вимушеної підміни сімейних ролей.
  • Конфліктні ситуації в родині.
  • Психологічна травма типу переляку, шоку.
  • Та інші.


Вікові нормальні страхи.

Вік
Об’єкти страху

0-6 місяців
Втрата фізичної підтримки, гучні звуки

7-12 місяців
Незнайомі люди; раптова, несподівана поява предметів або предмети загрозливого вигляду

1 рік
Розлука з батьками, травма, гігієна, незнайомі люди

2 роки
Гучні звуки, тварини, темна кімната, розлука з батьками, великі предмети або машини, зміни навколишнього оточення

3 роки
Маски, темрява, тварини, розлука з батьками

4 роки
Розлука з батьками, тварини, темрява, шум

5 років
Тварини, «погані» люди, темрява, розлука з батьками, фізична травма

6 років
Надприродні істоти (наприклад привиди або відьми), фізична травма, грім і блискавка, темрява, засинання на самоті, перебування на самоті, розлука з батьками

7-8 років
Надприродні істоти, темрява, події, показані в програмах новин, перебування на самоті, фізична травма

9-12 років
Тести та іспити в школі, шкільна успішність, фізична травма, зовнішність, грім і блискавка, смерть

Підлітковий вік
Особисті відносини, зовнішність, школа, політичні питання, майбутнє, тварини, надприродні явища, природні лиха, безпека

(Джерело: Klein & Last, 1989, адаптоване)
Процес хвилювання та роздуми про можливих негативних результатах виконує надзвичайно важливу для нормального розвитку функцію. Помірне хвилювання може допомагати дітям підготуватися до майбутніх подій — наприклад, змусити дитину зайвий раз перевірити домашнє завдання перед тим, як здати його, або повторити роль перед прем’єрою шкільного спектаклю.

Крім нормальних вікових існують невротичні страхи. Невротичні страхи з’являються в результаті:

  • Тривалих і нерозв’язних переживань або гострих психічних потрясінь нерідко на тлі вже хворобливого перенапруги нервових процесів.
  • Недостатня впевненість в собі, відсутність адекватної самооцінки, психологічної захисту, наявність численних страхів — є ознакою неврозів.

Діти з тривожними розладами не обов’язково турбуються частіше за інших, але, мабуть, турбуються більш інтенсивно. Сильне занепокоєння з приводу контактів з групою незнайомих людей, відвідування школи або можливої неприємності, яка, як їм здається, станеться з ними або з їх батьками, часто виникає у дітей з тривожними розладами, і рідко в інших дітей.

Щоб впоратися зі страхами і відчути себе в безпеці діти вдаються до так званих ритуальним, повторюваних дій. Звичайним прикладом може служити щовечірній ритуал побажання спокійної ночі перед сном, адресующийся рідним в певному порядку, або ж вчинення певного числа обіймів і поцілунків. Ритуальне поведінку у маленьких дітей спрямоване на впорядкування навколишнього оточення і на надання їй однаковості, на збереження незмінних смаків та уподобань (наприклад, перегляд одного і того ж фільму знову і знову), на встановлення симетрії (наприклад, в кожній руці має бути по іграшці). Дитина може проявляти занепокоєння з приводу найдрібніших деталей або вад іграшок або одягу, наприклад, турбуватися про волосині на рукаві куртки, або намагатися розташовувати речі таким чином, щоб вони лежали правильно», наполягаючи на тому, щоб різні продукти на тарілці не стикалися. Ритуали допомагають маленьким дітям набувати контроль і владу над своїм соціальним і фізичним оточенням і роблять світ більш передбачуваним і безпечним. Ритуальні дії змінюються з віком і певні повторювані дії є нормальними, кожен у своєму віці.

Ритуальні дитячі повторювані дії.

Ритуальні повторювані дії
Середній вік, в якому вони з’являються

Сильна прихильність до улюбленого об’єкту
14 місяців

Повторення певних дій знову і знову
18 місяців

Перевага, що віддається дій, які вчиняються в певному порядку або певним чином
21 місяць

Розташування предметів у певному порядку або надання їм «правильного» зовнішнього вигляду
23 місяці

Колекціонування або зберігання предметів
26 місяців

(Джерело: D. W. Evans et al., 1997, адаптоване)

Резюмуючи: Страх — це орієнтована на даний емоційна реакція на дійсну небезпеку. Тривога ж орієнтована на майбутнє і характеризується поганими передчуттями і відчуттям нестачі контролю над майбутніми подіями, які можуть стати загрозливими. Тривога є адаптивною емоцією, яка готує дітей до того, щоб впоратися з потенційно небезпечними ситуаціями. Страхи, тривоги, хвилювання і ритуальні дії поширені у дітей і змінюються з віком. В залежності від характеристик вони мають певні прогнозовані сценарії розвитку.

 
Джерело http://psycabi.net/